onsdag 4 april 2012

Konstkällaren - en tillbakablick

Första konstrundan som jag - den glad amatörkonstnären - var delaktig utställare i den autonoma lokalen konstkällaren var 2007 och då befann vi oss också mycket riktigt i en källare. (I Kivik)
Då ställde jag ut analogt framtagna svartvita foton som jag försett med text (Antingen direkt bakom aktören i fotot eller efteråt med hjälp av små klistermärken fastsatta på fotopappret medan det belystes) och sedermera badat i kaffe för att få den för mitt projekt rätta varma men ändå solkiga tonen på det hela.



Ett ypperligt exempel på en dålig dokumentationsbild.


Några närbilder på dessa tagna innan hemma på kammaren.










Just ja. Så hade jag en tavla med. Den var egentligen lite av ett skämt. Detta eftersom den egentligen bara var en övermålning av ett tidigare motiv och ingen aktiv process. Men den gick hem som modern konst och folk bjöd på den konstigt nog.


Andras konst detta året:

Vår parkeringsplats utanför oss samt färgaffären Auro norden, mycket förnämligt placerad utefter Kristianstadsvägen - även kallad Kiviks stora väg.



Senare år då? Ja då flyttade vi raskt upp till lokaler på markplan i samma hus, och 2009 såg det ut såhär:


Här ser man mina alster lite på håll. En mix av tavlor samt foton. Denna gång med tanken att sälja och då med metoden att göra fotonen så gångbara till den allmänna smaken jag kunde utan att släppa min egna smak. Detta lyckades och fyra av verken såldes till olika människor.


Några av mina foton i närbild. (utan inbördes ordning eller förklaring)







Och en av mina tavlor såg ut såhär. Den blev såld. Det är jätteroligt och otroligt synd på samma gång eftersom jag själv gillar den otroligt mycket.



Vädret var lyckat.


Andra utställare och deras verk.





Det är Stigs lokal vi är i. Han är möbelsnickare och detta är hans dotter Linda. Detta är själva navet i konstkällarhjulet.


Temat för året var "Utanför ramarna". Här viker vi foldrar.
En trevlig och social procedur att göra i väntan på gäster.


Lindas tre tavlor i bakgrunden och fredriks, bland tanter otroligt populära ljushållare i form av blad, i förgrunden. Det blonderade håret är självklart Henriks. Ytterligare en del av navet.



Året 2010 var temat "Hybris" och det hade jag på sätt och vis anammat själv med för jag byggde mig nämligen en egen man hemma i köket. Mitt första arbete i papier-macher sedan jag var liten och mamma var den huvudsakliga konstnären till detta och jag och syrran de som väl säkert var motorn till det hela. Kroppen är byggd kring en golvlampeställning, huvudet av en ballong och det lagda håret har fått stöd av toalettpappersrullar. I övrigt är ingredienserna en tre månaders gratisprenumeration på sydsvenskan och en blandning av lim till vissa partier och annars en uppkokad röra av potatismjöl, vatten och socker.


Gha. Kladdigt. Vad håller jag egentligen på med? frågade jag mig själv ett par gånger under vägen.


Jag hade under hela arbetets gång alltid nära till kaffebryggaren. Detta eftersom jag var i mitt eget kök. Smidigt. Men jag åt oxå väldigt mycket lim ofrivilligt här ett slag tror jag. För det var lim och papper överallt där ett slag.


Detta året regnade det och såhär hade vi det i lokalen på söndagen i brist på gäster.


Fler bilder från helgen.



Stolt kvinna med sin egenskapta man.

Hans välsvarvade bakparti.

Vi säljer egentillverkade magneter med våra konstmotiv. Dessa brukar sälja bra.

 

The real live mexican.


Årets tema.


Linda hade detta året utfört en mängd råttor på rad.


Amalias alster.


Susannes.

Mina. Förutom mannen då så valde jag även att ha med både en tavla (där jag målat in mig själv mellan pj harvey samt alison mosshart. på tal om hybris liksom. Formen är till på köpet lånad på sätt och vis från en gammal politisk propagandaposter) , några foton samt...


..några teckningar i samma 1700-talstema som mannen.


Närbild mina teckningar: först ut: Boködet.


Friseringen.


Promenaden.


Avskedet.




År 2011 då har vi flyttat vidare till en lokal intill den förra. Och jag gör en hel liten rumsinstallation, med fokus på manipulerade svartvita foton innehållande gamla välkända monster i välkända vardagliga miljöer runtikring i Europa. Det hela är lite som en "tänk om"-upplevelse och rummet är tänkt att gestalta en galen samlares livsverk, möjligtvis i en gammal luggsliten källare.Komplett med spindelnät och smutsiga tapeter. Allt under namnet "Det som var undangömt".



Några av mina foton i närbild från denna utställningen. Okey. Håll i er för det blev visst rätt många.

Kapstaden

Malmö

Malmö

Paris

Österlen
Österlen

Ute i det tomma intet
På afrikas savann

Heidelberg

Wurtsberg
Malmö
Botswana
Paris
Berlin
Istanbul
Bosporen
Wurtsberg

Stämningsbilder från helgen med några de andra utställarna i lokalen som denna helg även invigs bli befintlig året-runt-verksamhet delvis under namnet Seaside Living. Temat för året är förresten "Fasad".









Henrik stryker på konstkällare-tryck på våra tygkassar som är till försäljning. Dock var detta en svår och jobbig process som mestadels slutade i tårar. I princip. Det gick inget bra.


Det går ibland åt vin under konstrundan. Litegranna.




Detta året har jag med en assistent.



Och så sålde jag vykort detta året.







Susannes.


Linas.


Lindas.



Jag under nedtagandet av mina grejjor.







2 kommentarer:

  1. Hej Josefin, vilka fina bilder du har här... xD
    MVH
    Henrik o Fredrik

    SvaraRadera