onsdag 11 april 2012

Stop Motion - nu gäller det att jobba snabbt

Denna våren läser jag en kurs som heter Experimentell Medieproduktion vid Malmö högskola, och efter tre delkurser är det dags för det sista individuella projektet som då den sista delkursen består av. Jag bestämde mej tidigt för att göre en Stop Motion film, och såhär löd min synopsis som jag skrev för en två månader sedan ( haha, och JA det är pretto och lite slarvigt på samma gång):


Synopsis  

- Den enkla känslan av helhet                 

Den enkla känslan av helhet är en åtta minuter lång poetisk kortfilm i stopmotionteknik. Huvudrollena spelas av så kallade fingermonsters vilket har ett avdramatiserat intryck på de filosofiska tankegångar som här berörs, emedan våra hjältar rör sig framåt i deras egna alldeles speciella vardag. En bra beskrivning hade kunnat vara Sagor för vuxna, ja, om det hela hade handlat om berättelser, men det gör det ju ändå inte. Det är snarare scener tematiskt staplade på varandra och det handlar om dej och mej, och om hur vi letar efter något lätt abstrakt och helande i tillvaron (det som många kallar lycka men här heter helhet), och sedan när vi ibland finner det.

Med hjälp av de färgglada monstrena så byggs en könlös och relativt identitetslös värld upp, och det är kanske i och med detta som man sedermera förknippar karaktärernas handlingsmönster snarare med något allmänmänskligt än med någon speciell människogrupp. Det djärva experimentet här ligger i att se om man kan hålla en karaktär könslös och klasslös genom att ej använda en form som enligt fördomar varken förknippas med det ena eller det andra. Blir det istället barnsligt då, när en form av leksak användes? Det är frågan. Tanken är här att ljudets tyngd samt karaktär ändå skall visa att detta helt klart inte riktar sig till en barnpublik i första hand. Stilen snuddar ibland på att likna en Musikvideo, vilket till viss del beror på den rytmiska klippningen och ljudets framåtdrivande karaktär.

Fingermonstrena själva har någon form av informationsfattiga och upppitchade röster vilket för tankarna till cousin it från The Addams Family, eller då kanske ännu enklare beskrivet som ljudet av ett gammalt analogt kasettband som spolas framåt i realtid. Vi kan urskilja glädje och sorg, men inte så mycket mer än det. Istället är det en form av datoriserad berättarröst som återger och sammanlänkar scenerna fragmentariskt, på ett oväntat vackert ihopflätat språk.

Syftet rent praktiskt med filmen är här att jag personligen vill generera kunskap inom stopmotion-tekniken, samt att jag vill ha ett arbetsprov i form av en film att addera till mitt portfoli. Jag vill även i liten skala, utan yttre begränsningar testa olika kameravinklar, ljus samt ljudläggningar för att se hur jag dramatiskt kan bygga upp en intressant skapelse som fångar uppmärksamhet och intresset att se vidare och som här samtidigt ger åskådaren ett stycke inspiration och motivation i tillvaron

Mitt främsta delmål är att filmen skall sändas på svt, detta helst mellan ett samhällsinriktat program eller ett konstmagasin av något slag, samt nyheterna någongång mellan sex och tio på en vardagskväll. Detta eftersom jag helst av riktar mig till en en tänkande och kulturintresserad publik, som redan har kommit en bit på vägen med sig själva och sina funderingar. En publik som liksom de flesta ändock har ett behov efter igenkänning och stimulans.

En stilmässig referens i mitt skapande är:  Tim Burtons kortfilm Vincent

På två månader hinner ju en del saker hända, och det jag främst har kommit på är att jag får bli glad om det blir ngt av det alls, detta eftersom jag både skall filma, klippa, arrangera musik, ljudlägga och sen få ihop det hela till utställningsformat och sen då även skriva en klassisk rapport knyten till litteratur och annan media. Detta till mitten av maj, och har man då en massa annat att göra med så blir tiden knapp. Så det är bara till att kasta sig in i det hela och starta projektet så fort som möjligt. Således stack jag ner till studion direkt efter konstrundeprojektet nu var klart och började med att lägga ut allt jag har att komma med än så länge i scenografiväg och statistväg på golvet...



Och göra backar för olika saker för att försöka skapa en liten gnutta ordningskänsla mitt i all kaos..


Sedan byggde jag ett par testmiljöer och startade med att ta teststillbilder..Vilket exempelvis blev såhär:



Så mycket man ska tänka på, ljus, matta, bakgrund, handling, rekvisita..men satan vad roligt det är!

Här någon annan bild från igår innan jag skall försöka klippa ihop de stillbildssekvenser som jag tagit idag efter att jag fått låna en stor mängd minimat i plast av en kamrat. Det hela blev en middag som urartar - men den får ni se först i nästa inlägg. Först det ena gula monstret i två olika miljöer fast med samma bakgrund.



1 kommentar:

  1. Jefflar så spännande att få följa och läsa! :D

    SvaraRadera